Sípos (S) Gyula
A lélek
szabadságától a test pokláig
"Ti oktalan galaták!
Annyira oktalanok vagytok, hogy amit lélekkel kezdtetek, most testben
akarjátok bevégezni? Testvérek, ti szabadságra vagytok hivatva. Csak
ne éljetek vissza a szabadsággal a test javára, hanem szeretettel szolgáljatok
egymásnak. Ezért azt mondom: lélekben éljetek! Akkor nem fogjátok teljesíteni
a test kívánságait. A test ugyanis a lélek ellen tusakodik, a lélek
pedig a test ellen, s ellentétben állnak egymással. Így nem azt teszitek,
amit
szeretnének. Ha a lélek vezet, nem vagytok a törvény alá rendelve. A
test cselekedetei nyilvánvalóak: paráznaság, tisztátalanság, fajtalanság,
bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés,
harag, veszekedés, szakadás, pártoskodás, irigykedés, gyilkosság, részegeskedés,
tobzódás, s ezekhez hasonlók. Amint azelőtt mondtam, most megismétlem:
akik ilyesmit tesznek, nem lesznek Isten országának örökösei. A lélek
gyümölcsei viszont: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság,
hűség, szelídség (szerénység), önmegtartóztatás (tisztaság). Ezek ellen
nincs törvény. Akik Krisztus Jézushoz tartoznak, keresztre feszítették
testüket szenvedélyeikkel és kívánságaikkal együtt. Ha lélek éltet,
éljetek is a lélekben. Ne áltassátok magatokat. Isten nem hagy magából
gúnyt űzni. Amit az ember vet, azt le is aratja. Aki tehát testébe vet,
testéből is arat majd romlást; aki pedig lelkébe vet, lelkéből arat
örök életet. Ne fáradjunk bele a jótettbe, mert ha bele nem fáradunk,
annak idején aratni is fogunk."
(Részletek
Pál apostol galatákhoz írt leveléből.)
Pál
apostol levele késhegyig élezve állítja elénk a kereszténység nagy kérdéseinek
egyikét: test szerint akarsz élni, és elkárhozol, vagy lélek szerint,
és üdvözülsz? A keresztény ember természetesen az üdvözülést óhajtotta,
a mennyországot a pokol helyett - s ezért bizonyos korokban hajlandó
volt akár pokollá tenni a földi életét. Értelmes dolog volt
ez?
I.
Az újszövetségi iratok értelmében a
test - szó szerinti fordításban a hús - az ember testét
jelenti, vágyaival, érzelmeivel és gondolataival együtt. Mivel a bűn
munkálkodik benne, ezért halott, nincs benne természetfeletti élet. Romlott,
zabla kell rá, mint a csökönyös szamárra. Assisi Szent Ferenc nevezi így,
szamár testvérnek a testet, amelynek meg kell adni a magáét, de nem szabad
szabadjára engedni, mert akkor elbitangol. A lélek az örök élet
hordozója, az ember szellemi valósága, ahol Isten és ember találkoz(hat)nak
egymással.
A
keresztény tanítás szerint az első emberpár - Ádám és Éva - Isten elleni
lázadása miatt a bűn - s vele a halál - része lett életünknek. A bűn
miatt megtört az Isten által eredetileg teremtett rend és harmónia az
emberben amelyben a lélek uralta a testet. A bűnbeesés után a lélek
kiszolgáltatottá vált a testnek, s azóta tusakodnak egymás ellen: a
test a lélek ellen törekszik, a lélek a test ellen. Ez a harc folyik
az emberben, egészen a halál pillanatáig, ami az ítélet pillanata is.
A test és a lélek azonban nem a jó és a rossz kettőssége az emberben,
hanem együtt alkotják az ember személyiségét. Bármelyiknek a megsemmisítésére
irányuló kísérlet halált eredményez. Az első bűn következtében mindannyiunknak
elhomályosult az értelmünk, megromlott az akaratunk. E megromlott létmód
a testi ember (testivé vált, a test uralma alatt levő ember) jellemzője
lett. Így nem tudjuk világosan megkülönböztetni a test és a lélek indításait.
Ki ment meg ebből?
II.
A
zsidó nép hagyománya szerint az Isten által Mózesnek adott Törvény betartása
megszabadít a bűntől és a haláltól. Sajnos a tapasztalat azt mutatta
meg, hogy a törvény betartása könnyen a szeretet kihüléséhez és farizeus
magatartáshoz vezethet. Az alapvetően jó törvény így a halált munkálta
ki. Hiszen,
ha vasárnap nem lehet dolgozni, akkor nem lehet segíteni a bajba jutottakon
sem, mert az is munka. Ha az engesztelő állatáldozat elég Isten kiengeszteléséhez,
akkor nem szükséges a bűnbánat. Az önző testi ember a törvényt önmaga
megigazulására (tettei kimagyarázására) használta fel. Főleg akkor súlyos
bűn mindez, ha az ember képmutató módon a kegyesség, a vallásosság álarcát
hordja, miközben szíve kemény marad. Jézus elítéli ezt a magatartást:
"Óvakodjatok az írástudóktól! Szívesen járnak hosszú köntösben és
szeretik, ha nyilvános tereken köszöntik őket, szívesen foglalják el
az első székeket a zsinagógákban és a főhelyeket a lakomákon. Fölélik
az özvegyek házát és színleg nagyokat imádkoznak. Ezért súlyosabb ítélet
vár rájuk." (Márk evangéliuma, 12. fej. 38-40)
Semmilyen törvény nem tud
kiragadni a halálból. A törvény a lélek szabadsága nélkül pokol - a
hús pokla. A kereszténység harcot hirdetett e pokol ellen - s közben
újra és újra az a veszély fenyegette, hogy maga is törvényekkel próbál
harcolni e pokol ellen. S mivel a törvény a poklot szüli, a pokol fejedelme,
a sátán is széles teret kapott a munkálkodásra. Az aszketikus gyakorlatok
(böjt, virrasztás, önmegtagadás, különböző vezeklő eszközök: öv, ostor,
stb. használata) a test megfegyelmezésének eszközeiből könnyen öncéllá
váltak. Nem az Isten felé fordították az aszkétát, hanem önnön hiúsága
felé. Rossz lenne tehát az aszkézis? Dehogyis! Mert mi zabolázza meg
a testet, ha nem e gyakorlatok? És mégis: "a test halott, a lélek éltet".
III.
Meg kell értenünk, bármilyen
nehézzé vált is ez hitetlen korunkban: a mennyország és a pokol erőinek
harca valóság, s ez a harc (részben) a mi testünkben folyik. Hiszen
a mi örök életünkről van szó! Egy példával illusztrálva: aki hazudik,
abban a hazugság ura, a sátán könnyen teret nyer. Aki igazat mond akkor
is, ha ez fájdalmas, megalázó, ha felszínre kerülnek is emberi gyengeségei,
hibái, bűnei, abban az igazság ura, Jézus Krisztus tud munkálkodni.
Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy kinek engedünk!
Amíg
ez a keresztény tanítás ismert és elfogadott volt, addig a társadalmak,
közösségek szívesen állítottak példaként olyan embereket maguk elé,
akik kitűntek a test elleni harcban. A szentek története tele van a
hősies lemondás, öngyötrés példáival. A pusztai közösségekben naponta
csak egyszer ettek, napnyugta után, akkor is keveset. Páduai Szent Antal
a negyven napos böjt időszaka alatt a rendkívül kevés étel mellett minden
nap reggeltől estig gyóntat, prédikál, ellátja a hozzá tóduló népet.
Legyengült szervezete nem bírja a megterhelést és meghal. A nép rögtön
szentként tiszteli. Amikor évekkel később exhumálják, beszélő szerveit
épen találják csontjai között. Ez Isten jele - a keresztény hit szerint
- a nagy prédikátor szent örök dicsőségéről. Tudjuk azt is, hogy több
szent teste épen maradt a a halála után is. A lourdes-i látnok,
Bernadett teste mindmáig épen fekszik üvegkoporsójában, közszemlére
téve, miként Grignon Szent Lajosé is.
IV.
Maga Jézus igaz testben,
bűn nélkül élt, s erre szólította fel követőit is. Feltámadása után
testben támadt fel, azaz az emberi test részese az örök dicsőségnek,
Isten boldogító színelátásának is. Elmondhatjuk tehát, hogy Isten eredeti
tervei szerint adott, teremtett test önmagában nem bűnös - de a bűn
által megrontott emberi természet miatt mégis azzá lesz, azaz a test
cselekedetei miatt bűnös a test, annyiban, amennyiben nem a lélek szerint
él!
A
test cselekedetei nyilvánvalóak: "paráznaság, tisztátalanság, fajtalanság,
bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés,
harag, veszekedés, szakadás, pártoskodás, irigykedés, gyilkosság, részegeskedés,
tobzódás, s ezekhez hasonlók". A kísértés állandó: törvényekkel legyőzni
a testet - mert a test bűnös. Végül is a törvény a könnyebbik út. Belekapaszkodhatom,
tartást ad az életemnek, rendszerességet visz bele, ugyanakkor elaltatja
a lelki készséget a szeretetre - mert bizony ez nagyobb erőfeszítést
igényel. Istenre figyelni nehezebb: az bizalmat, ráhagyatkozást, rugalmasságot
igényel. (Természetesen a test fegyelmezése nélkül erre esélyünk sincs.)
V.
Korunk a test szerinti életet
hirdeti. Rendkívül hasonlít a császárkori Római Birodalomra, amely szintén
engedett a test minden kívánságának. A Jézus Krisztusban hívők közössége
(az egyház) radikálisan tagadta ezt, s helyére a lélek szerinti életet
állította. Tanításuk szerint nem abban áll a szabadság, hogy azt teszem,
amit akarok, mert ez csak a vágyaim rabjává tesz. Akkor vagyok szabad,
ha szabad vagyok saját kívánságaimtól, vágyaimtól is, mert egyedül ez
tesz szabaddá a szeretetre.
Pál
apostol szinte minden levelében megismétli Jézus tanítását: "Nem tudjátok,
hogy a gonoszok nem részesülnek Isten országában? Ne ámítsátok magatokat.
Sem parázna, sem bálványimádó, sem házasságtörő, sem kéjelgő, sem fajtalan,
sem tolvaj, sem kapzsi, sem részeges, sem átkozódó, sem rabló nem részesül
Isten országában. Néhányan bizony ilyenek voltatok, de az Úr Jézus Krisztus
nevében és Istenünk Lelke által megtisztultatok, szentek lettetek és
megigazultatok.
Minden szabad nekem, de nem
minden használ. Minden szabad, csak ne váljak semminek rabjává. Az étel
a gyomorért van, s a gyomor az ételért, de Isten mindkettőt elpusztítja.
A test ellenben nem a paráznaságért van, hanem az Úrért, az Úr pedig
a testért." (Pál apostol Korintusba írt I. levele, 6. 9-13)
Isten
Jézus Krisztus feltámasztásával igazolta a fenti kijelentést. Így a
test a Szentlélek temploma. A helyes utat a Szeretet Lelke mutatja meg,
a Szentlélek, akit Isten ingyen megad mindazoknak, akik félik őt és
megtérnek (azaz elfogadják Jézust személyes megváltójuknak, bűnbánatot
tartanak és kérik a Szentlelket). Ezt nem lehet kiérdemelni, gyakorlatokkal
kicsikarni, csak ingyen lehet elfogadni. És ez nagy probléma. Ha a Lélek
megvehető lenne, gyűjtenénk rá és birtokolhatnánk. Ha kiérdemelhető
lenne, szorgoskodnánk és megkaphatnánk. De ha teljesen ingyen van, akkor
kiszolgáltatottá válok vele szemben - és a test vágyai szerint élő ember
mindennek inkább kiszolgáltatja magát, mint Istennek. S amit nem birtokolhat,
azt gyűlölni kezdi. Mindennek gyökere a bizalmatlanság Isten iránt és
a hitetlenség. "Ő maga is csodálkozott hitetlenségükön." - írja Márk
evangélista Jézusról, amikor az lakóhelyére ment prédikálni. "Vigyázzatok
magatokra. Bíróság elé fognak állítani és a zsinagógákban megostoroznak
titeket. Miattam helytartók és királyok elé is hurcolnak, hogy tanúságot
tegyetek előttük. Amikor tehát odavezetnek és kiszolgáltatnak nekik,
ne töprengjetek előre azon, hogy mit mondjatok, hanem azt mondjátok,
amit Isten sugall nektek abban az órában. Hiszen nem ti vagytok, akik
beszéltek, hanem a Szentlélek." (Márk ev. 13, 9 - 12)
Teljesen rábízni magam valakire,
aki lehet, hogy csak a legutolsó pillanatban szólal meg? Ez szinte lehetetlen.
És mégis: "a test halott, a lélek éltet". A keresztény tanítás szerint
a Szentlélek együtt munkálkodik az emberi lélekkel az egész emberi személyiség
üdvösségén. Ennek során egyre nagyobb szabadságra vezeti el az embert.
VI.
Az eddigi okfejtésből nyilvánvaló,
hogy két, egymással gyökeresen ellentétes módon szemlélhetjük a test
poklát és a lélek szabadságát. A ma közkeletű felfogás szerint akkor
vagyok szabad, az "én" akkor szabad, ha megtehetem azt, amire vágyom
(jó esetben hozzátéve: feltéve, hogy ezzel nem veszélyeztetem a másik
ember személyiségi jogait). Ez a felfogás a lelket a vágyak, gondolatok,
érzelmek összességével azonosítja. Rabságnak látja azt a kultúrát, amely
meg akarja
akadályozni ezek kiélését. Századunk e felfogás győzelmét hozta - s
vele együtt kultúránk vészes pusztulását. Békét ígért és egyetértést
- és a világtörténelem eddigi legtöbb, legvéresebb háborúját valósította
meg. A személyiség kibontakoztatását ígérte - s a személyiség kiszolgáltatottságát
hozta ideológiáknak, élvezeti szereknek. (Egy kedvelt pszichológiai
megjegyzéssel élve: a pszichológia megjelenésével és elterjedésével
párhuzamosan négyzetes arányban nő a pszichológiai problémákkal kezeltek
száma.) A szex felszabadításával a szerelem kibontakozását ígérte -
és a szerelem elsekélyesítését, a másik iránti felelősség megtagadását
és az anyaméhben elkövetett gyilkosságok forradalmát hozta.
A keresztény felfogás szerint
a vágyak, az érzelmek és gondolatok a test megnyilvánulásai maradnak, ha
nem járja át a lélek szabadsága. Ha átjárja, akkor az értelem, érzelem,
akarat képes összhangban cselekedni, s az embert szabadságra vezérli -
Isten gyermekeinek szabadságára.
Egyrészt benső szabadságra,
amikor a személyiség nincs kiszolgáltatva a külső viszonyoknak. "Tudok
bővölködni, tudok szűkölködni - mondja Szent Pál, s a Szeretethimnuszban
kifejti ezt. "A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, a szeretet nem féltékeny,
nem kérkedik, nem gőgösködik, nem tapintatlan, nem keresi a magáét, haragra
nem gerjed, a rosszat föl nem rója, nem örül a gonoszságnak, de együtt
örül az igazsággal, mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent
elvisel. A szeretet nem szűnik meg soha." (I.Kor. 13, 4-8) Mert szabadság
lényegileg a szeretetben van, hiszen Isten maga Szeretet. Az Szeretet Lelke
által élt élet az örök élet gyümölcsét termi, nélküle a halál az osztályrésze
már itt a földön (a test halott), s az örökkévalóságban is. A testi
ember a belső szabadságot is külső módon akarja megvalósítani - valamilyen
módon igyekszik "megvásárolni" azt. Ezzel a rabság újabb és újabb köreit
építi maga köré. Miután rabjává vált szenvedélyeinek, rabjává lesz a pénznek,
amellyel ezeket kielégítheti.
Másrészt a lélek szabadsága külső
szabadság is, mert benső indításait Isten segítségével valósítja meg,
s mivel Ő mindenható, eléri azt, amit remél - s így lesz nyilvánvalóvá
a cselekedetek által is, hogy "ahol az Úr lelke, ott a szabadság".
VII.
Bármilyen furcsának tűnik
is, a hús pokla az, amikor a hús, azaz a test uralkodik, és pokollá
teszi az élet egészét, hogy végül maga is a pokolé legyen. A lélek szabadsága
viszont a test megzabolázása nélkül nem lehetséges. Hogy az emberek
ezt rémítő dolognak tartják, abban a keresztényeknek is felelősségük
van. Ugyanis bizonyos korokban oly mértékben előtérbe állították ezt
a bizonyos "zablát", azaz a test megfegyelmezését, hogy ez eltakarta
az egész célját - Istent. Jézus azt mondja: "nálam nélkül semmit sem
tehettek". Ha Isten szeretete nem árad ki szívünkbe a nekünk adott Szentlélekkel
együtt, akkor csak öngyötrés az egész. (Tehát bizonyos értelemben nem
tévednek azok, akik elítélik a keresztény önmegtagadást - hiszen a Szentlélek
világossága nélkül csak sejtéseik lehetnek ennek mibenlétéről.)
Nincs szerelem szerelmesek
nélkül! S ha életem párjáért (férj/feleség) hajlandó vagyok a lemondásra,
hogy neki örömet szerezzek, hát hogyne lennék hajlandó életem céljáért
a lemondásra? De ha nem ismerem Őt, vagy rosszul ismerem, akkor mi értelme
az egésznek? Akkor csak hiúság vására mindkettő.
A történelmi ismeretek megmutatják:
lélek szabadságáról beszélni a Lélek nélkül - ez mindenkor lehetséges.
De a lélek szabadságában élni a Lélek nélkül - lehetetlen. Ez a kereszténység
tanítása. És ebben mindig aktuális Pál apostol kérdése: Megkaptátok
a Szentlelket? - mert az vezet el minket a teljes szabadságra (igazságra).
|