SZABADKŐMŰVESSÉG
A szabadkőműves
páholy ülésének elején egy négyszög alakú szőnyeget terítenek a földre
-- a mozaikpadlóra, (amelynek váltakozó fekete-fehér) kockakövei a két
kozmikus princípium: pozitivitás és negativitás egymást kiegészítő jellegét
jelképezik). A szőnyeget, amelyet úgy hívnak: a Tabló, a munkák befejezésekor
az előzőhöz hasonló rituálé keretében szedik fel. Eredetileg a Tablót minden
ülés alkalmával leterítették a földre, majd a végén eltüntették. Minden
szabadkőműves szint elhozza magával saját külön tablóját, de itt most csak
a kőművesség alapító beavatási gyűlését tárgyaljuk, amely egyébiránt a
Szervezet teljes szimbolikáját, a testület mindhárom szintjét magában foglalja.
Ez a három szint: az Inas, a Segéd és a Mester. A Tabló, amely elrendezett
diagramban gyűjti egybe a szintek sajátos szimbolikáját, konkrét összefoglalót
ad a testvéreknek: a kőműves ezoterizmus egész panorámáját. Íme, néhány
példa a Segédés az Inas
tablója közötti különbség szemléltetésére. Mivel az elrendezés ugyanaz,
a gránátalmákat, melyek az Inas szintjén
a J és B oszlopot koronázták, most gömbök helyettesítik; a
Salamon templomába vezető három lépés helyett itt ötöt találunk (egyes
tablókon hetet); megjelenik a Lángoló Csillag szimbóluma, közepén G betűvel
megjelölve; a három ablak kifelé nyílik; valamint megfigyelhetjük a csúcsos
kocka alakú követ. A Segéd tablóján módszeresen összegyűjtve megtaláljuk
a kőműves munkájának összes szimbólumát: a szerszámokat. Ezek segítségével
-- ha magát beavatás-szerűen munkálja meg velük -- a Kőműves fokozatosan
képessé válik arra, hogy olyan
kő
legyen belőle, amely már nem durva,
hanem be tud illeszkedni az emberi és kozmikus világ készülő nagy Épületébe,
melyet itt, a földi világban kell létrehozni. Hagyományosan a spekulatív
szabadkőművesség a középkor cselekvő kőműveseinek leszármazottjaként tart"
ja számon magát, vagyis a katedrálisépítők beavatott örököseként.
A szabadkőművesség valóban alapvető
szimbólumai, melyeket az építőművészettől kölcsönzött, a pszichikus és
spirituális önmegvalósítás alapjai lehetnek. Érdemes felsorolni őket: kalapács
és véső, az inas szerszámai (aki ezek segítségével megmunkálja a nyers
követ); a szögmérő és az iránytó; a vízszintező és a függőón; a vonalzó.
Ami a csúcsos kocka alakú követ illeti, szerkezetének szimbolikája összecseng
a valódi építészet arányaival: a négyes (a négy hagyományos elem: Levegő,
Víz, Tűz, Föld) fölött áll az isteni hármas; és felfedezhetjük a kvintesszencia
egyik megjelenési formáját. A kvintesszencia: az alkimisták ötödik
eleme, amely az előző négy szintézisét alkotja. De az építészeti szimbolikához
kapcsolódik a bibliai örökség is: a Templom. Salamon temploma, melyhez
a kifaragandó lépcsőfokok vezetnek. A két oszlop J (Jachin) és B (Boaz
vagy Bohaz), a férfi és a női elemek, a hagyomány szerint ezek álltak Salamon
templomának bejáratánál. Minden nyugati szabadkőműves templomban képekkel
díszítették őket: úgy jelennek meg, mint a világban szüntelenül szembekerülő
két véglet (férfi és női, pozitív és negatív pólus stb.) kitapintható
jelképei. Küzdelem, szükségszerű szembenállás: a mozaikpadló szimbolizmusa,
amely -- mint már említettük -- a két kozmikus princípium örökös szembekerülésének
kikerülhetetlenségét jelképezi. A Lángoló Csillagnak vagy a pentagrammának
öt ága van; ez a jelkép talán a pitagóreusokhoz nyúlik vissza, náluk a
szent szám (ugyanúgy, mint a szabadkőművesek társulatában) az ötös volt.
Meg kell jegyezni, hogy a Lángoló Csillag nyugatra néz: nem úgy kell-e
tekintenünk, mint androgün szimbólumot? Valójában a Lángoló Csillag,
ami különféle vallási tradíciókban vagy az Istenség maszkulin jellegéhez
tartozik (szoláris szimbolika), vagy az isteni Nőiséghez (a pentagrammáról
Szűz Máriára gondolhatunk), képviselhetné -- a két szélsőség tökéletes
kapcsolódásának ideális kifejeződéseként -- az egyesüléssé, egységgé vált
szembenállást. A G betűnek többféle jelentése is lehet: Gnózis (Tudás),
Isten
(az angol God), geometria, generáció, ez utóbbit minden téren valószínűsíti
a pozitív és negatív, a J és B oszlop összekapcsolódása.
A Tabló felső részén láthatjuk a Napot
és a Holdat: újra felleljük tehát, de magasabb rendű szinten, a két princípium
egymást kozmikusan kiegészítő jellegét. Gondolhatunk itt a nap- és holdciklusoknak
a Kőművességben játszott szerepére;
ezek a ciklusok az egész földi lét irányítói, természetesen a szoláris
elem túlsúlyával. A szabadkőművességet a maszkulin pólusú beavatások közé
sorolhatjuk; innen származnak azok a -- szabadkőműves vezetők által különbözőképpen
megoldott -- problémák, melyeket a nőknek a szabadkőműves misztériumban
való részvétele jelent.
Annak, hogy a két oszlopon (J és B)
a gránátalmákat két gömb váltja fel, kettős jelentése van: szimbolizálhatja
a szenvedélyeken való fokozatos felülkerekedést. Ugyanakkor a két gömb
közül az egyik földi, a másik égi, ily módon a szabadkőműves tevékenység
teljes tevékenységi körét lefedik.
A Tabló körül láthatjuk a csipkézett
bojtot: ez egy nyolcas alakban (lacs d'amour) megcsomózott kötél.
A szövetség láncát jelképezi, amely minden testvért összeköt; azokat is,
akik ma élnek a Föld bármelyik részén, és azokat is, akik már eltávoztak
az örökös Keletre, valamint az eljövendő generációkat. A csomók, melyek
alakja a végtelen matematikai jelét formázza, vajon nem a kőművesmunka
mindig befejezetlen jellegét, a folytonos újrakezdés szükségességét szimbolizálják-e?
A Mester Tablója, egy rombuszokból
(s már nem négyzetekből) kirakott padlón, Hiram koporsóját ábrázolja[1].
A koporsót a halotti lepel borítja, amit ezüst könnycseppek és latin kereszt
díszítenek. Látható még rajta hat emberi koponya, alattuk keresztbe tett
lábszárcsontokkal. A koporsó fejrésze -- rajta egy G betűvel díszített
háromszög -- nyugat felé néz, a lábrésze -- rajta az iránytű és a szögmérő
-- kelet felé; a Tabló bal oldala északnak, a jobb pedig délnek felel meg.
Sok hagyományban a nyugati irány a holtak birodalma. A kereszt nyilvánvalóan
valamiféle áldozat szimbóluma. A koporsó középső részén található akácág
jelenléte Hiram legendájára utal. Ez a legenda abból a beavatási típusból
való, ahol az új élet, a feltámadás szimbólumai közvetlenül követik a halál
jelképeit. Hiram, a hős, a beavatott, aki -- elfogadva személyiségének
teljes feláldozását[2] -- ettől az eseménytől egy felszabadult állapotig
jut el, amelyben azért a személyiség feletti célért cselekedhet, melyre
hivatott.
A kereszt nem csak a temetkezéskor használt
jelkép, hanem hagyományosan a teljes emberi felszabadulásnak, a lét kettős
kiteljesedésének szimbóluma is; horizontálisan és vertikálisan, egyrészt
a négy fő irány szerint, másrészt a zenit-nadír tengely mentén. Ennek megfelelően
a szabadkőműves templom kapcsolatban van a világgal annak teljes egészét
tekintve, valamint a hat térbeli iránnyal. A koponya alá helyezett lábszárcsontok
hatszög alakúak. Szent András-keresztet formáznak, az élet és a tökéletesség
szimbólumát. A padló rombusz alakú kockái pedig két háromszög, egy egyenes
és egy fordított (az isteni és a földi) összekapcsolódásai: arra utalnak,
hogy a Feltámadás felülkerekedik a valóság alsóbb és felsőbb szintjein.
[1] Hiram: nagy tehetségű művész,
bibliai személyiség, akiben a szabadkőművesség alapító mesterét ismeri
fel. Bizonyos mértékig Héphaisztosz és Daidalosz alakját idézi a görög
mitológiából. Salamon korának építésze, aki meghatározó szerepet
játszik
a királyi palota és a Jeruzsálemi Templom építésében. Miután fő műveit
befejezte, eltűnt, nincsenek róla történelmi adatok, de a legenda mítosszá
alakította életét, s főképp halálát; a szabadkőműves ceremónia
pedig szimbolikus drámává transzportálta
azt. (a ford. megj.)
[2] Három tanítványa árulja el,
s okozza halálát (a ford. megj.).
Forrás: Jean Chevalier-Alain
Gheerbrant:
Dictionnaire des Symboles
(Paris: Seghers, 1973-1974.)
Fordította:
Maruszki Judit
|